لاستیک سایی خودرو و راههای تشخیص آن (بخش اول)، تایرهای خودرو، جزو اقلام مصرفی وسیله نقلیه به شمار میروند که معمولا طی بازههای دو یا سهساله، نیاز به تعویض پیدا میکنند؛ چراکه سطح لاستیکها در اثر تماس مداوم با جاده، بهتدریج دچار ساییدگی شده و از میزان آج و قابلیت چسبندگی آنها کاسته میشود. همچنین تایر بهمرور زمان، قابلیت ارتجاعی اولیه را از دست میدهد؛ به نحوی که امکان ترکیدگی آن هنگام حرکت افزایش مییابد. ساییدگی یکپارچه تمام سطح لاستیک در طول زمان، نشان از عملکرد صحیح سیستم تعلیق و تنظیمبودن زاویه چرخها دارد؛ اما اگر مشاهده کردید که یک سمت تایر بیشتر از دیگر نواحی آن دچار سایش شده و حلقهای نسبتا صافتر روی قسمتی از سطح آجدار تایر ایجاد کرده است، باید بدانید که خودروی شما به پدیده لاستیکسابی یا لاستیکسایی دچار شده است. در ادامه، با ما همراه باشید تا به بررسی علت لاستیک سایی خودرو و راههای تشخیص لاستیک سایی خودرو بپردازیم.
لاستیک سایی خودرو و راههای تشخیص آن
همانطور که اشاره شد، هرگاه بخشی از سطح بیرونی لاستیک بهصورت یک حلقه یا نوار سراسری دور تایر به طرزی غیرعادی و نامطابق با سایر قسمتها دچار سائیدگی شد، آنگاه میتوان بهراحتی تشخیص داد که خودرو از لاستیکسابی رنج میبرد. راحتترین شیوه تشخیص نیز همین بازرسی چشمی است که باید در بازههای زمانی نسبتا کوتاه انجام شود.
بنابراین، هرگاه متوجه شدید که آج یک ناحیه از دورتادور لاستیک بیشتر از سایر قسمتها صاف شده، بهگونهایکه انگار مدتزمان بیشتری با سطح جاده در تماس بوده است، باید فکری به حال رفع مشکل لاستیکسابی اتومبیل خود کنید.
تنظیم ناصحیح زاویه چرخها
زوایای چرخها نسبت به سطح زمین، باید در حالت استاندارد قرار بگیرند تا تمامی سطح بیرونی لاستیک بهصورت یکنواخت با سطح جاده تماس داشته باشد و بهمرور با یک روند ثابت ساییده شود. زوایای چرخ خودرو، معمولا به سه نوع کمبر، کستر و تئو دستهبندی میشوند که عدم تنظیم صحیح هرکدام از آنها، موجب بروز عیب لاستیکسابی خواهد شد. در تصویر زیر، میتوانید منظور از این سه نوع زاویه را مشاهده کنید:
بنابراین، هرگاه زاویه چرخها در هر یک از جهات فوق از حالت تعادل خارج شود، سطح تماس بخشی از لاستیک با زمین بیشتر میشود و در پی آن، ساییدگی افزونتری در این قسمت ظاهر خواهد شد که ما آن را با اصطلاح لاستیکسایی میشناسیم. در بسیاری از مواقع، میتوان با انجامدادن فرایند ساده تنظیم فرمان توسط استاد جلوبندیکار، زاویه چرخهای جلو را به حالت استاندارد برگرداند و از لاستیکسابی و هزینههای متناظر با آن بهراحتی جلوگیری کرد.