واشر سرسیلندر خودرو چیست و واشر زدن خودرو یعنی چی؟، رعایت نکاتی که جلوی نیم سوز شدن واشر سرسیلندر میشود را نیز از یاد نبرید. چک کردن آب و روغن ماشین شاید کمتر از یک دقیقه از شما زمان بگیرد؛ اما نباید از تاثیر مهم این اقدام برای جلوگیری از آسیب دیدن واشر سرسیلندر و موتور غافل شوید. اما در ابتدا باید با واشر سرسیلندر خودرو بیشتر آشنا شوید تا بتوانید از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید. ما در این مطلب ابتدا به تعریف واشر سرسیلندر می پردازیم و در ادامه شما را با یک عبارت معروفی آشنا خواهیم کرد: واشر زدن خودرو. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
واشر سرسیلندر خودرو چیست؟
قطعات آب بندی موتور، بهصورت مستقیم روی راندمان عملکرد آن تاثیرگذار نیستند؛ اما در صورت آسیب دیدن این قطعات، موتور خودرو با مشکلات جدی روبهرو میشود. مشکلاتی که بعضا برای رفع آنها باید هزینههای سرسامآوری را بپردازید. بدون تردید مهمترین قطعه آب بندی در موتور ماشین، واشر سرسیلندر است.
واشر سرسیلندر قطعهای است که بین سرسیلندر و بلوکه آن قرار میگیرد. این قطعه شبیه بهیک صفحه است که در سطح آن سوراخهایی ایجاد شده است. تعداد سوراخهای روی واشر نیز برابر با تعداد پیستونهای موتور است. فولاد، مس و پنبه نسوز رایجترین متریال مورد استفاده برای تولید این قطعه در خودروهای مختلف هستند. واشر سر سیلندر، 4 وظیفه اصلی را در موتور خودرو بر عهده دارد که عبارتاند از:
- حفظ فشار درون سیلندر در محدوده بهینه برای جلوگیری از افت راندمان موتور
- تعیین مسیر گردش آب و روغن موتور برای خنککاری و روانکاری
- جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن موتور
- جلوگیری از خارج شدن گازهای احتراق از سر سیلندر
واشر زدن ماشین یعنی چی؟
واشر زدن ماشین، اصطلاحی است که برای سوختن واشر سر سیلندر بکار میرود. هرچند این قطعه توان مقاومت زیادی در برابر فشار و حرارت دارد؛ اما اگر فشار و دمای موتور بیشتر از محدوده مجاز شود، این قطعه در معرض آسیب قرار میگیرد. البته این قطعه نیز مانند سایر تجهیزات خودرو، عمر مفید مشخصی دارد. گاهی اوقات علت واشر زدن خودرو، پایان عمر مفید آن است.
آسیب دیدن واشر سر سیلندر، بهصورت تغییر شکل یا دفورمه شدن و سوختن آن رخ میدهد. هردو اتفاق باعث میشود که این قطعه نتواند وظیفه آب بندی خود را بهدرستی انجام دهد. در نتیجه مشکلات زیادی ایجاد میشوند که در ادامه بهآنها اشاره میکنیم.
یکی از دلایل عجیب اما واقعی سوختن یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، عدم نصب صحیح این قطعه است. هر واشر سر سیلندر با استفاده از پیچ روی دهانه سرسیلندر بسته میشود. اگر بههر دلیل این قطعه بهدرستی نصب نشود، در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت زیاد، خیلی زودتر آسیب میبیند. ضمن اینکه وظیفه آببندی خود را نیز بهدرستی انجام نمیدهد.